×
آخرین بروز رسانی: 14 شهریور 1402

درد دندان یکی از عوامل نشان دهنده ی آسیب وارده بر ساختمان بیرونی یا درونی دندان ها می باشد، که ما را دراین خصوص آگاه می سازد؛ البته آسیب به دندان ها و ساختار آن ها همیشه با درد همراه نبوده وعلائم متفاوتی خواهد داشت. دلایل گونانوگونی موجب ایجاد این آسیب، درد و حساسیت دندان ها میشود که یکی از شایع ترین این دلایل، به عصب رسیدن دندان است، منظور از به عصب رسیدن دندان پیشرفت پوسیدگی دندان و نزدیک شدن پوسیدگی به ریشه و پالپ دندان است، که نشان از نیاز حتمی به درمان ریشه دندان (عصب کشی) دندان عفونی دارد.  در این مقاله از کلینیک دندان پزشکی دریای نور علائم دندان به عصب رسیده، به عصب رسیدن و پوسیدگی دندان را بررسی می‌کنیم. علائم به عصب رسیدن دندان طیف گسترده ای را شامل می شود که در ادامه به بررسی این علائم و نشانه های به عصب رسیدن دندان و نیاز دندان به درمان ریشه می پردازیم.

مراحل درمان ریشه دندان.png

چرا دندان به عصب می‌رسد؟

هنگامی که پوسیدگی دندان پیشرفت می کند، در نهایت می تواند به درونی ترین لایه دندان به نام پالپ برسد که حاوی رگ های خونی و اعصاب است. عوامل متعددی در رسیدن دندان به عصب نقش دارند، در واقع دو دلیل اصلی برای درد عصب دندان وجود دارد:

  • حساسیت پالپ:

چنانچه بنا به دلایل متفاوتی اعم از شکستن دندان، ترک خوردن دندان، پوسیدگی، فشردن، ساییدن طولانی مدت دندان ها و یا بعد از اعمال دندان پزشکی متعدد؛ اعصاب اطراف پالپ دندان دچار آسیب و یا حساسیت  گردد، موجب احساس درد در آن ناحیه می‌شود.

  • حساسیت دندانی:

برخلاف حساسیت پالپ دندان که موجب احساس درد در یک ناحیه می گردد، حساسیت دندانی موجب احساس درد در کل فضای دهان می گردد. وعلت اصلی این نوع از حساسیت و ایجاد علائم به عصب رسیدن دندان، آسیب به مینای دندان است که ناشی از تراش، ترک و یا فرسایش مینای دندان می‌باشد. البته یکی از بزرگترین دلایل حساسیت دندانی استفاده مکرر از محصولات سفید کننده دندان است که موجب فرسایش مینای دندان شده و دندان های شما را در معرض آسیب قرار می دهد. این عارضه موجب تحریک زود هنگام اعصاب دندان ها توسط محرک های خارجی اعم از غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد، اسیدی و ... می باشد.

علائم به عصب رسیدن دندان.jpg

علائم دندان به عصب رسیده:

علائم به عصب رسیدن دندان می‌تواند در هر فرد متفاوت گاها ممکن است فرد متوجه عدم سلامت دندان خود و به عصب رسیدن دندان نشود، اما با آگاهی در خصوص  نشانه های به عصب رسیدن دندان می‌توان به موقع از بروز این عارضه آگاه شده و درمان لازم صورت گیرد.  نشانه ها و علائم نیاز دندان به درمان ریشه عبارت است از:
درمان ریشه چیست؟.jpg
درمان ریشه در کلینیک دندان پزشکی دریای نور

1.درد دندان به عصب رسیده

درد دندان یکی از اولین و اصلی تریم علائم به عصب رسیدن دندان است؛ احساس درد و میزان آن در هر فرد و هر دندان بسته به شرایط و میزان پوسیدگی متفاوت خواهد بود؛ اما عموما به صورت یک درد سریع و شدید و یا دردی مبهم و خفیف است، حتی ممکن است شخص محل دقیق درد را متوجه نشود. و این سوال پیش بیاید که آیا دندانی که درد می‌کند به عصب رسیده است؟ در این حالت دندان پزشک با معاینه بالینی و بررسی عکس گرافی سلامت دندان و لثه ها و میزان پوسیدگی دندان را بررسی می‌کند. 

  • انواع درد دندان به عصب رسیده:

درد دندان انواع و حالت های متفاوتی دارد، اعم از درد مداوم دندان ، درد مبهم و ناگهانی و درد ضربانی و لحظه ای . از سوی دیگر درد دندان در هنگام اعمال روزانه نیز یک هشدار و از نشانه های به عصب رسیدن دندان هستند، درد هنگام انجام برخی فعالیت ها(ایستادن، راه رفتن، دراز کشیدن و ..)، درد شدید شبانه که هنگام دراز کشیدن و خوابیدن شدت میگیرد و درد و حساسیت دندان هنگام جویدن و استفاده از مواد غذایی و مایعات سرد و گرم  از جمله این موارد هستند. 
در صورتی که درد با وجود یک محرک ایجاد شود؛ دردی شدید و لحظه ای احساس می شود که بعد از بر طرف شدن محرک درد ایجاد شده روبه کاهش خواهد رفت. محرک های احتمالی عبارتند ازگاز گرفتن، جویدن، خوردن و آشامیدن مواد غذایی داغ، سرد و یا موا غذایی شیرین و ...

  • محل درد دندان به عصب رسیده:

هرچند احساس درد یکی از اولین نشانه های به عصب رسیدن دندان است، اما اغلب ممکن است فرد نتواند محل اصلی درد را شناسایی و منشا درد را مشخص نماید، چرا که درد دندان ماهیت پخش شدن داشته و ممکن است چند دندان و یا ناحیه ای از دهان و فک را درگیر کند. 

مشاوره رایگان عصب کشی دندان در واتس آپ

Full Text (Contact) 3.png


نکروز دندان یا مرگ دندان چیست؟

گاها هنگام مراجعه به کلینیک دندان پزشکی دریای نور افراد سوال می‌پرسند که درد دندانی که به عصب رسیده است چگونه است؟ و باید گفت، لزوما به عصب رسیدن دندان با درد همراه  نخواهد بود، چرا که گاهی هم پیش می آید که این درد برای مدتی متوقف می شود و ما فکر می کنیم که دیگر دندان درد نداریم. ولی توجه داشته باشید که  قطع درد به معنای سالم بودن دندان نیست.زیرا در این حالت احتمال دارد اعصاب داخل دندان مرده (نکروز شده باشد )و ما به این علت درد را احساس نکنیم. تشخیص علت و منشا اصلی درد دندان تنها با عکس گرافی و بررسی توسط متخصص درمان ریشه یا دندان پزشک مشخص می گردد.
tooth necrosis.jpg

2.حساسیت و تورم لثه دندان به عصب رسیده

یکی از علائم به عصب رسیدن دندان حساسیت، تورم و عفونت لثه ها است، البته باید توجه داشته باشید عفونت لثه همواره از نشانه های به عصب رسیدن دندان نبوده و می‌تواند دلایل گونانگونی داشته باشد. اما حتما باید پیگیری شده و توسط دندان پزشک و متخصص جراحی لثه درمان لازم صورت گیرد.

  • میزان تورم و محل ایجاد تورم در لثه:

تورم ایجاد شده ممکن است بسیار جزئی و به ظاهر طبیعی، به صورت کاملا برجسته و قابلا لمس در نزدیکی ریشه دندان یا به صورت یک جوش کوچک در لثه دندان ایجاد گردد. (آبسه لثه) ایجاد این تورم ممکن است بدون احساس درد باشد و فرد تنها با مشاهده و احساس علائم  بیرونی تورم متوجه این عارضه گردد؛ البته احساس طعم و بوی ناخوشایند در دهان نیز یکی ازعلائم تورم و عفونت دندان و لثه می باشد.در موارد بسیار حاد و البته به ندرت این تورم نمود بیرونی پیدا کرده و به ناحیه گردن و یا صورت نیز منتقل شده. که یکی از نشانه های بارز به عصب رسیدن دندان می باشد.

حساسیت و تورم لثه.jpg

3.لپ پر شدن، شکستگی دندان یا لقی دندان

  • دندان ترک خورده و به عصب رسیده

 چنانچه دندان در اثر تصادف، ورزش یا حتی با گاز گرفتن و یا ضربه ناگهانی  دچار آسیب و ترک در نقاط مختلف دندان شده باشد، باکتری ها می توانند به ساختمان دندان نفوذ کرده و تا انتها به پالپ و ریشه دندان رسیده و موجب عفونت گسترده در دندان و به عصب رسیدن دندان گردند.

  • لق شدن دندان از علائم دندانی که به عصب رسیده:

 لق شدن و در موارد حاد تر افتادن دندان عفونی ممکن است یکی از علائم  بارز به عصب رسیدن دندان باشد، چرا که عفونت موجود در پالپ دندان می تواند استخوان اطراف دندان را نرم کرده و موجب تحلیل استخوان گردد.
شکستگی دندان.jpg

4.تغیر رنگ یا تیره شدن دندان 

گاها عفونت پالپ دندان موجب تغییر رنگ دندان میگردد. اگر متوجه تغییر رنگ دندان خود شدید و یا اگر دندانتان دو رنگ شده است، ممکن است یکی از نشانه های به عصب رسیدن دندان باشد که باید به متخصص درمان ریشه مراجعه نمایید. این عارضه به دلیل خون رسانی ضعیف به دندان‌ها رخ می دهد، و ناشی از عفونت دندان می باشد. یکی از نشانه های این تغیر رنگ این است که در سطح داخلی دندان مشاهد شده و تغیر رنگ دندان به رنگ  خاکستری و آبی بوده و با تغیر رنگ ناشی از جرم دندان یا لکه های رنگی متفاوت می باشد.

  • تغیر رنگ دندان نکروز (دندان مرده) 

این عارضه اغلب در دندان هایی که نکروز شده(اعصاب داخل دندان مرده) رخ می‌دهد و حتی ممکن است فرد متوجه این تغیر رنگ و تفاوت آن با جرم دندان ها و لکه های ایجاد شده در دندان نشده و تنها با مراجعه به متخصص درمان ریشه به صورت تضمینی به عصب رسیدن دندان مشخص می‌گردد. 


عکس دندان که نیاز به عصب کشی دارد.jpg

مراحل پوسیدگی دندان چیست؟

یکی از سوالات اصلی در این  حوزه درمان ریشه این است، که چرا دندان به عصب می‌رسد؟ و علت به عصب رسیدن دندان چیست؟ در جواب این سوال پیشرفت پوسیدگی و عفونت های سطحی دندان و آسیب به پالپ، ریشه و کانال دندان ذکر می‌شود. پوسیدگی دندان علل و منشا متفاوتی دارد، و از تجمع پلاک های دندانی شروع می‌شود.
پلاک یک لایه ی چسبناک و بی رنگ است که سطح دندان ها را پوشانده و از ذرات غذا، باکتری ها و بزاق دهان تشکیل شده است. چنانچه مداوم و به صورت منظم با رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک واستفاده از نخ دندان این پلاک ها از بین نروند، تجمع پلاک بر روی دندان ها یا فواصل بین دندانی افزایش یافته و به مرور زمان منجر به تشکیل یک ساختار محکم به نام جرم می شود. که این جرم ها منجر به ایجاد پوسیدگی و در شرایط حاد تر به عصب رسیدن دندان می گردد. 
در ادامه به بررسی پاسخ این سوال پر تکرار که چند سال طول میکشد تا پوسیدگی به عصب برسد ؟ و  مراحل پوسیدگی دندان و درمان مورد نیاز در هر مرحله از پوسیدگی دندان را بررسی خواهیم کرد:

ساختمان دندان.jpg
ساختار و ساختمان دندان

چند سال طول میکشد تا پوسیدگی به عصب برسد ؟

در خصوص مدت زمان بین پوسیدگی دندان و به عصب رسیدن دندان باید گفت، توجه به این نکته مهم است که این مراحل ممکن است همیشه به صورت خطی رخ ندهند و پیشرفت پوسیدگی بسته به عوامل فردی مانند بهداشت دهان، رژیم غذایی و مراقبت از دندان و ژنتیک و ساختار و استحکام دندان می تواند متفاوت باشد.
 پوسیدگی دندان می تواند در طول زمان به کندی پیشرفت کند، و  چند سالی طول بکشد که پوسیدگی به عصب برسد. میزان پوسیدگی می تواند تحت تأثیر عواملی مانند وجود پلاک و تارتار، دفعات مصرف قند، اثربخشی اقدامات بهداشت دهان و دندان و سلامت کلی دندان باشد. و از سوی دیگر و در برخی موارد، پوسیدگی دندان می تواند به سرعت پیشرفت کند، به خصوص اگر حفره های موجود در حال حاضر وجود داشته باشد یا اگر بهداشت دهان و دندان مناسب رعایت نشود. 
 معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان، از جمله مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن روزانه و محدود کردن غذاها و نوشیدنی های شیرین، می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند و خطر رسیدن به عصب را به حداقل برساند. و آن را در مراحل اولیه تشخیص دهد که قابل کنترل است. برای درک بهتر این عارضه و به عصب رسیدن دندان در ادامه مراحل پویسیدگی دندان را بررسی خواهیم کرد.
چگونه از روی عکس بفهمیم دندان به عصب رسیده.jpg

عصب-کشی-دندان-جلو.png

مراحل پوسیدگی دندان چیست؟ 

پوسیدگی دندان و به عصب رسیدن دندان در چندین مرحله پیشرفت می کند، که عبارتند از:

  • مرحله اول پوسیدگی دندان و آسیب مینای دندان 

خارجی ترین و سخت ترین بافت دندان که مینا نام دارد، سخت ترین بافت در بدن به شمار می آید. و سرشار از مواد معدنی بوده و چنانچه در معرض مواد اسیدی قرار گیرد، شروع به از دست دادن مواد معدنی می کند و این اولین مراحل پوسیدگی دندان بوده که نشانه های ظاهری مانند لکه های سفید روی دندان را به همراه خواهد داشت. و دمینرالیزاسیون ( demineralization occurs) اولیه رخ می‌دهد. که با استفاده از فلوراید و درمان فلوراید تراپی در کلینیک دندان پزشکی که را به صورت ژل یا لاک بر روی دندان قرار می‌گیرند، میتوان مانع پیشرفت پوسیدگی دندان شد.

  • مرحله دوم پوسیدگی دندان پوسیدگی مینای دندان 

 با پیشرفت میزان آسیب به مینای دندان، دمینرالیزاسیون پیشرفت می کند و منجر به ایجاد حفره یا سوراخ در مینای دندان می شود. و فرسایش مینای دندان لک های سفید روی دندان به رنگ قهوه ای در می آیند و در این حالت ممکن است حفره یا سوراخ در دندان به وجود بیاید. که با درد همراه خواهد بود.
مادامی که که پوسیدگی دندان به این مرحله می رسد، حفره ای در سطح خارجی دندان ایجاد می گردد، جهت درمان ابتدا دندان پزشک بخش های پوسیده دندان را خارج کرده و سپس دندان تحت درمان توسط مواد ترمیمی مانند رزین، سرامیک یا آمالگام پر می شود.
عکس دندان به عصب رسیده.jpg
پوسیدگی دندان

  • مرحله سوم پوسیدگی دندان آسیب به عاج دندان 

 پوسیدگی عاج زمانی اتفاق می افتد که پوسیدگی از مینای دندان خارج شده و به لایه عاج دندان می رسد. عاج نرمتر از مینای دندان است و در نتیجه پوسیدگی سریعتر پیشرفت می کند.
چنانچه پوسیدگی دندان مربوط به دنتین یا عاج دندان است، پوسیدگی سریع تشخیص داده شده و با استفاده از مواد ترمیمی دندان پر می شود. ولی در صورت پیشرفت پوسیدگی جهت درمان نیاز به برداشتن بخشی از تاج دندان و قرار دادن تاج  یا روکش بر روی دندان است. که در بخش بالایی دندان قرار داده شده و نیاز به تراش بخش پوسیده دندان دارد تا طی اعمال دندان پزشکی روکش روی دندان قرار گیرد.
عکس دندان به عصب رسیده.png

  • مرحله چهارم پوسیدگی دندان و آسیب به پالپ دندان 

پالپ داخلی ترین لایه دندان است از و از اعصاب و عروق خونی دندان تشکیل شده است. یکی از علائم به عصب رسیدن دندان و نیاز به درمان ریشه در دندان ها نیز آسیب به پالپ دندان است، چرا که آسیب به پالپ دندان موچب تورم و فشار بر اعصاب دندان و احساس درد می گردد که از نشانه های به عصب رسیدن دندان است.  هنگامی که پوسیدگی دندان به عصب رسیده باشد، دندان نیاز حتمی به درمان ریشه  (Root Canal) خواهد داشت. 
به عصب رسیدن دندان.jpg

  • مرحله پنجم پوسیدگی دندان و آبسه دندان 

این مرحله آخرین مرحله پوسیدگی دندان به شمار می رود. با پیشرفت میزان پوسیدگی در پالپ دندان و ایجاد التهاب  شدید در دندان موجب تجمع عفونت و چرک و در نهایت تشکیل آبسه می گردد. 
که با درد شدید ویا حتی با نمود بیرونی و درد فک، تورم لثه، صورت و غدد لنفاوی گردن و یا  تب همراه باشد. زیرا ممکن است منجر به عفونت فک، سر و گردن شود. با ایجاد کیست در دندان و پیشرفت عفونت چنانچه کیست ایجاد شده با دارو از بین نرفته و یا دندان به شدت دچار آسیب شده باشد، به ناچار دندان عفونی با جراحی توسط متخصص جراحی فک و صورت کشیده شده و از درمان ایمپلنت استفاده می گردد.
Full Text (Visit).png

تشخیص نهایی نیاز دندان به درمان ریشه

توجه داشته باشید که هریک ازاین علائم به عصب رسیدن دندان  می توانند یک هشدار در خصوص ایجاد آسیب در فضای دهان و دندان باشد، و تمامی این نشانه ها با هم اتفاق نمی افتد و هر فرد و هر دندان شرایط به خصوص و متفاوتی دارد.  که باید با مراجعه به دندان پزشک و یا متخصص درمان ریشه در سریع ترین زمان ممکن همراه با عکس گرافی جهت بررسی سلامت دندان خود و درمان لازم اقدام نماید. برای تعیین اینکه آیا دندان به عصب رسیده است یا خیر، معاینه دندان ضروری است. دندانپزشکان از روش های تشخیصی مختلفی مانند اشعه ایکس، معاینه بالینی و تست های حساسیت استفاده می کنند. آنها علائم را ارزیابی می کنند، علائم عفونت یا التهاب را بررسی می کنند و عمق پوسیدگی را برای تعیین اینکه آیا عصب تحت تأثیر قرار گرفته است را ارزیابی می کنند.
مرکز تخصصی درمان ریشه.png


سخن آخر

همانطور که بیان شد باتوجه به اینکه ساختمان دندان به صورت کلی یکسان است، اما آسیب ها، عفونت و پوسیدگی وارد شده بر هر دندان و در هر فرد متفاوت بوده و هر فرد و هر دندان علائم و عوارض متفاوتی قبل و بعد از درمان ریشه خواهند داشت. علاوه بر این درمان پوسیدگی های سطحی تا پوسیدگی های پیشرفته، مراحل پوسیدگی دندان و پاسخ به این سوال که چند سال طول میکشد تا پوسیدگی به عصب برسد؟  به تفکیک بیان شد.

علت-درد-دندان-عصب-کشی-شده.png 

میتوانید سوالات و تجربیات خود را خصوص علائم به عصب رسیدن دندان و مراحل پوسیدگی دندان در قسمت کامنت ها و یا سوالات سایت با ما در میان بگذارید. 
aks-pasokhgooyi.png



کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 17

نظرات کاربران

هیچ موضوعی یافت نشد

دیدگاه شما