×
آخرین بروز رسانی: 18 مهر 1402

ممکن است والدین به اشتباه تصور کنند دندان های شیری اطفال نیاز به مراقبت، نگهداری و درمان های دندان پزشکی اعم از ترمیم، درمان دندان ریشه اطفال و ...ندارند؛ چراکه این دندان ها از سن شش سالگی شروع به افتادن کرده و دندان های دائمی شروع به رویش میکنند. اما برخلاف این تفکر رایج، دندان های شیری کودکان نیز مانند دندان های دائمی ساختمان مخصوص به خود را داشته و شامل تاج، پالپ و ریشه دندان بوده که در صورت ایجاد پوسیدگی دچار آسیب شده و به اصطلاح دندان به عصب رسیده و دندان کودک دچار درد می‌شود و تنها راه حفظ دندان به منظور جلوگیری از کشیدن دندان شیری عصب کشی دندان کودکان می باشد.
البته شایان ذکر است که، عصب کشی دندان کودکان یک عمل رایج دندانپزشکی نیست. و به طور کلی درمان دندانپزشکی برای کودکان بر حفظ سلامت و یکپارچگی دندان های شیری آنها تا زمانی که به طور طبیعی بیفتند و با دندان های دائمی جایگزین شوند، تمرکز دارد. در این مقاله از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به ضرورت عصب کشی دندان کودکان، عصب کشی دندان شیری، علائم به عصب رسیدن دندان، نحوه عصب کشی دندان کودکان و بررسی این درمان می پردازیم.

دندان پزشکی اطفال.jpg

آیا دندان شیری عصب دارد؟

 ضرورت عصب کشی دندان کودکان یکی از موارد مهمی که والدین باید بدانند؛ و یکی از ابهامات افراد در خصوص درمان دندان پزشکی برای اطفال در خصوص عصب کشی دندان شیری و حفظ دندان های شیری کودکان است که از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه دندان های شیری فواید زیادی دارند اعم از:

  • کمک به تکامل استخوان های فک
  • تشکیل جوانه های سالم دندان های دائمی
  • راهنمای رویشی مناسب برای دندان های دائمی
  • جویدن غذا و در نتیجه تغذیه ی مناسب و رشد صحیح کودک
  • تکلم و ادای صحیح حروف و کلمات
  • حفظ زیبایی کودک
  • افزایش اعتماد به نفس کودک و… می‌باشند.
همان طور که می ‌دانید، دندان های شیری در یک بازه زمانی مشخص و به صورت طبیعی می افتند و دندان های دائمی رشد می کنند. چنانچه این فرایند زودتر اتفاق افتاده و به هر دلیلی دندان شیری زودتر از زمان موعد بیفتد و یا کشیده شود مشکلات عمده ای برای کودکان ایجاد می شود. به همین دلیل ابتدا به نگهداری و رعایت بهداشت دندان کودکان و چکاب مداوم دندان اطفال  و در صورت نیاز درمان های دندان پزشکی و عصب کشی دندان کودکان توصیه می‌شود.

Tamas_Ver 1.jpg

عوارض از دست دادن دندان شیری چیست؟

 از دست دادن زود هنگام دندان شیری در کودکان علاوه بر مشکلات ظاهری و سختی در تکلم و جویدن غذا برای کودکان موجب ایجاد الگوی نامناسبی در رشد دندان های شیری می‌شوند از جمله؛
 مشکل در جویدن و غذا خوردن صحیح، مشکلات گفتاری و تأثیر روانی بالقوه، مانند تأثیر منفی بر عزت نفس می‌گردد.
علاوه بر این در رشد دندان های دائمی نیز مشکلات فراوانی را ایجاد خواهند کرد، اعم از ناهماهنگی دندان های دائمی به دلیل از دست دادن فضایی که دندان های شیری فراهم می کنند.و رشد دندان های دائمی به صورت  کج یا شلوغ یا نهفته ( گیر کردن دندان های دائمی در استخوان یا لثه) و در نتیجه نیاز حتمی به ارتودنسی در سنین بالاتر. انحراف دندان های اطراف و بیرون زدگی بیش از حد دندان های مقابل از دیگر عوارض از دست دادن زود هنگام دندان های شیری است. 

عصب کشی دندان شیری.jpg

علائم به عصب رسیدن دندان کودکان:

علائم پوسیدگی دندان شیری کودکان می تواند متفاوت باشد، اما علائم رایج به عصب رسیدن دندان شیری عبارتند از:
  •  سوراخ ها یا حفره های قابل مشاهده در دندان های شیری
  • تغییر رنگ یا ایجاد لکه های سفید روی دندان شیری
  • تورم یا قرمزی لثه در اطراف دندان آسیب دیده
  • حساسیت یا درد دندان در دندان شیری
  • مشکل در خوردن یا جویدن
  •  بوی بد دهان

علائم به عصب رسیدن دندان چیست.png

نحوه عصب کشی دندان کودکان:

به صورت عمده درمان ریشه دندان اطفال به دو بخش پالپوتومی و پالپکتومی تقسیم می شود.
  • در روش پالپوتومی  پالپ دندان شیری در قسمت تاج دندان برداشته می‌شود، اما از قسمت ریشه حذف نمی‌شود و دندان کودک پر می شود.
  • در روش پالپکتومی، ریشه دندان شیری ای که دچار التهاب و عفونت شده است تحت درمان قرار گرفته و ابتدا عصب و بافت موجود در پالپ دندان خارج می‌شودپالپوتومی دندان شیری کودکان:
 پالپوتومی یک روش دندانپزشکی است که شامل برداشتن بافت پالپ عفونی یا ملتهب از قسمت تاج دندان کودک و در عین حال سالم ماندن پالپ سالم در کانال‌های ریشه است. و معمولاً برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت بیشتر روی دندان‌های شیری انجام می‌شود، با توجه به ساختار دندان شیری، چنانچه میزان پوسیدگی  دندان شیری زیاد نباشد با برداشتن پالپ و پوسیدگی در تاج دندان التهاب وعفونت ایجاد شده از بین می‌رود و نیازی به برداشتن ریشه دندان نمی‌باشد.
 در این مرحله ازعصب کشی دندان کودکان، و درمان پوسیدگی دندان  با پالپوتومی می توان مانع گسترش پوسیدگی و التهاب در آن ناحیه شد.البته طی فرایند درمان پالپوتمی نباید آبسه یا تورمی در دندان وجود داشته باشد. و یا دندان شیری لق باشد

ترمیم دندان کودکان.jpg


عصب کشی دندان کودکان :

هنگامی که پالپ دندان بیش‌ازحد آسیب‌دیده باشد، جهت حفظ و نگهداری دندان و جلوگیری از کشیدن دندان شیری درمان پالپکتومی انجام می‌گیرد. در این روش مانند عصب کشی دندان بزرگسالان پالپ و ریشه دندان شیری با فایل های مخصوصی برداشته و با سرم شست وشو داده شده و پاکسازی صورت می گیرد. برای محافظت از دندان های شیری یک روکش از جنس فولاد ضدزنگ بر روی تاج دندان قرار داده می‌شود. اگر دندان در جلوی دهان واقع شده باشد، می‌توان فولاد ضدزنگ را با یک پوشش همرنگ دندان پوشش داد. درمان پالپکتومی معمولاً به بیش از یک جلسه درمانی  نیاز خواهد داشت.

تفاوت پابپوتمی و پالپکتومی.jpg

تفاوت عصب کشی دندان کودکان و بزرگسالان:

همانطور که قبلا ذکر شد، "عصب کشی" یک روش استاندارد دندانپزشکی برای کودکان یا بزرگسالان نیست. در این خصوص مهم است که توجه داشته باشید که تفاوت اصلی در عصب کشی دندان شیری و بزرگسالان، در اندازه و رشد دندان ها و همچنین هدف اصلی حفظ دندان های شیری در کودکان نهفته است.
علاوه بر این تفاوت عصب کشی دندان کودکان (و پالپکتومی) وبزرگسالان در انتخاب فایل مناسب است. علاوه بر این برخلاف پر کردن دندان بزرگسالان که به وسیله مواد گوتاپرکا انجام می‌گردد، در عصب کشی دندان اطفال پر کردن دندان توسط یک ماده مخصوص صورت می‌گیرد و زمانی که بدن برای افتادن دندان‌های شیری آماده می‌شود و ریشه را باز جذب می‌نماید، این مواد نیز جذب خواهند شد.
مراحل درمان ریشه دندان.png

 عصب کشی دندان کودکان با لیزر:

فناوری لیزر دندان پزشکی را می توان در روش های مختلف دندانپزشکی از جمله درمان ریشه استفاده کرد. استفاده از لیزرهای دندانپزشکی در دندانپزشکی اطفال هنوز در حال پیشرفت است و کاربرد خاص آنها ممکن است بسته به مورد و تخصص دندانپزشک متفاوت باشد. لیزرها می توانند مزایایی مانند دقت، کاهش ناراحتی و نیاز کمتر به بیهوشی داشته باشند، اما استفاده از آنها در روش های دندانپزشکی کودکان به صورت موردی تعیین می شود. و مانند سایر درمان ها در عصب کشی دندان کودکان نیز در ابتدا جهت بی حسی و در صورت لزوم  درانتهای درمان جهت کاهش التهاب و دوران نقاهت از لیزر دندان پزشکی استفاده می‌شود.
IMG_0845 (1).gif

  • بی حسی اطفال با استفاده لیزر در عصب کشی دندان کودکان

چنانچه دندان شیری نیاز به پر کردن سطحی و یا درمان پالپوتمی داشته باشد، و درمان عمقی نیاز نباشد، با توجه به تشخیص دندان پزشک می‌توان تنها به بی حسی با لیزر اکتفا کرده و از تزریق آمپول بی حسی خود داری کرد. اما هنگام عصب کشی دندان کودکان و درمان های عمقی و پالپکتومی باید از آمپول بی حسی جهت بی حسی عمقی وکامل ناحیه تحت درمان استفاده شود.با نظر دندان پزشک جهت جلوگیری از احساس درد هنگام درمان از لیزر دندان پزشکی پیش از تزریق آمپول بی حسی استفاده می‌شود که موجب عدم احساس درد هنگام تزریق آمپول بی حسی و عدم احساس درد هنگام درمان ریشه می‌گردد. در پایان درمان نیز در صورت لزوم برای کاهش درد، عوارض و دوران نقاهت می‌توان از لیزر دندان پزشکی در ناحیه تحت درمان استفاده کرد. 

Vaght Dehi_Ver 1.jpg



  دندان پزشکی اطفال:

یک دندانپزشک اطفال ماهر باید دارای مجموعه‌ای از مهارت ها و توانایی‌ها در جهت‌های متفاوت باشد؛ و ترکیبی منحصر به فرد از مهارت های علم دندانپزشکی و علم روانی شناسی باشد. از نظر علم دندانپزشکی، آنها باید درک عمیقی از سلامت دهان و دندان کودکان، از جمله نیازهای دندانی منحصر به فرد و الگوهای رشد کودکان و ساختار دندان شیری داشته باشند. این شامل تخصص در تشخیص و درمان مسائل دندانی خاص کودکان، مانند حفره در دندان شیری، مال اکلوژن و مشکلات رشدی و .. است. 
از نظر روانشناسی، یک دندانپزشک اطفال خوب باید مهارت های بین فردی و ارتباطی استثنایی از خود نشان دهد، زیرا باید با بیماران جوان و والدین آنها اعتماد و ارتباط ایجاد کند. صبر، همدلی و توانایی ایجاد محیطی دلپذیر و دوستدار کودک ضروری است. آنها باید در کاهش اضطراب ها و ترس های دندانپزشکی کودکان ماهر باشند و ملاقات های دندانپزشکی را به تجربیات مثبت تبدیل کنند. به طور کلی، یک دندانپزشک متخصص اطفال به طور یکپارچه تخصص دندانپزشکی را با زیرکی روانشناختی ادغام می کند تا مراقبت های جامع و دلسوزانه را به کودکان ارائه دهد.

ترس کودکان از دندانپزشکی:

ترس بچه ها از دندانپزشکی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد گردد؛ کودکان ممکن است در مورد مراجعه به دندانپزشک اطفال احساس اضطراب کنند، زیرا مطمئن نیستند که چه چیزی در انتظار آنهاست، محیط ناآشنا، ابزار و روش های دندانپزشکی که برا بچه ها امری ناشناخته است، می تواند ترسناک باشد. تجربیات منفی گذشته، مانند احساس درد در حین درمان دندانپزشکی یا داشتن دهان حساس و ترس کودکان از امپول دندانپزشکی، می تواند به اضطراب و ترس از دندان پزشکی در کودکان کمک کند. آنها ممکن است ملاقات های دندانپزشکی را با ناراحتی یا ترس از سوزن مرتبط دانسته که منجر به اضطراب شدید در اطفال می شود.
برخی از کودکان ممکن است به خصوص به صداها، بوها یا احساس لمس شدن حساس باشند و قرار ملاقات های دندانپزشکی با توجه به این که هر سه مورد را در بر می‌گیرد، و کودک در تماس و نزدیکی با دندان پزشک اطفال که برای او غریبه است قرار می‌گیرد، برای آنها طاقت فرسا کنند. اگر والدین خودشان اضطراب دندانپزشکی داشته باشند، ممکن است ناخواسته ترس خود را به فرزندان خود منتقل کنند. نظرات منفی یا به اشتراک گذاشتن تجربیات دندانپزشکی خود می تواند ترس کودک را افزایش دهد.

ترس از سوزن.jpg

توجه به این نکته ضروری است که ترس کودکان از دندانپزشکی می تواند از نظر شدت و مدت متفاوت باشد. برای برخی از کودکان، ترس ممکن است با افزایش سن کاهش یابد و درک بهتری از روش های دندانپزشکی  و لزوم مراجعه به کلینیک دندان پزشکی و اقدام برای درمان به دست آورند. با این حال، در موارد دیگر، اگر ترس از دندان پزشکی به درستی مورد توجه قرار نگیرد، و درمان لازم صورت نگیرد، این ترس می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد.

کاهش ترس کودکان از دندانپزشکی:

برای کمک به کنترل ترس کودکان از دندانپزشکی، می توان از چندین استراتژی استفاده کرد:

  • ارتباط و آموزش کادر کلینیک دندان پزشکی با کودکان:

 دندانپزشکان و کارکنان کلینیک دندانپزشکی باید با کودکان به شیوه ای دوستانه و متناسب با سن آن‌ها ارتباط برقرار کنند و روش های درمانی و شیوه درمان و مراحل آن را را با استفاده از زبان غیر تهدید آمیز توضیح دهند. نشان دادن ابزارهای دندانپزشکی و ارائه درک روشنی از آنچه در طول ویزیت اتفاق می افتد می تواند به کاهش ترس کودکان کمک کند.

  • دادن هدیه توسط کلینیک دندان پزشکی برای کاهش ترس کودکان:

تمجید و پاداش دادن به کودکان به خاطر شجاعت آنها در طول ویزیت و درمان دندانپزشکی می تواند به ایجاد ارتباط مثبت کودکان با دندانپزشک کمک کند. جوایز کوچک یا نشانه های تشویق می تواند تجربه درمان دندان پزشکی را لذت بخش تر کند.

دندانپزشکی اطفال- کلینیک دندانپزشکی دریای نور.jpg

  •  تکنیک های حواس پرتی برای کاهش ترس کودکان

استفاده از عوامل حواس پرتی مانند تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی یا بازی با اسباب بازی ها و صحبت دندان پزشک اطفال، شعر خوانی و داستان سرایی در حین درمان های دندانپزشکی می تواند توجه کودکان را منحرف کند و اضطراب آن ها را کاهش دهد.

  •  قرار گرفتن تدریجی در کلینیک دندان پزشکی: 

مراجعه مستمر جهت ویزیت و درمان های کم تهاجمی و پیشرفت تدریجی به سمت درمان های پیچیده تر می تواند به کودکان کمک کند تا با محیط دندانپزشکی سازگار شوند و به تیم کلینیک دندانپزشکی و دندان پزشک خود اعتماد کنند. کلینیک دندانپزشکی با ایجاد محیطی دوستانه و دلپذیر برای کودکان، نقشی حیاتی در کنترل ترس از دندان پزشکی ایفا می کند. برخی از کلینیک های دندانپزشکی برای کمک به کودکان احساس راحتی بیشتری دارند، فضاهای انتظار با اسباب بازی، کتاب یا بازی های تعاملی طراحی شده اند. علاوه بر این، کارکنان دندانپزشکی مهربان و دلسوز که در درمان کودکان با تجربه هستند، می توانند به ایجاد یک تجربه دندانپزشکی مثبت کمک کنند.
در موارد شدید اضطراب دندانپزشکی، دندانپزشکان اطفال ممکن است از تکنیک هایی مانند آرام بخش یا تکنیک های مدیریت رفتاری برای کمک به آرامش کودکان و انجام درمان های دندانپزشکی لازم استفاده کنند. همکاری با یک دندانپزشک اطفال که در درمان کودکان و مدیریت اضطراب دندان تخصص دارد می تواند در چنین شرایطی مفید باشد به طور کلی، پرداختن به ترس کودکان از دندانپزشکی نیازمند رویکردی صبورانه و درک، ارتباط موثر و ایجاد یک تجربه دندانپزشکی مثبت متناسب با نیازهای آنها است.

عصب کشی دندان کودکان.jpg

 "دلایل ترس از دندان پزشکی

 "  چطور بر ترس از دندان پزشکی غلبه کنیم؟"

سخن آخر

انجام هرگونه فعالیت درمانی در برای اطفال نیازمند صرف وقت، دقت و حوصله میباشد؛ درمان های دندان پزشکی اعم از عصب کشی دندان کودکان، کشیدن دندان ویا پر کردن دندان اطفال نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشند. و با توجه به ترس و نگرانی اطفال نسبت به محیط دندان پزشکی، با ایجاد محیطی شاد و دوستانه و درمان توسط دندان پزشک های با حوصله و مسلط بر امور کودکان والبته استفاده از دستگا لیزر جهت بی حسی اطفال میتوان تجربه ی متفاوتی از درمان دندان پزشکی برای کودکان عزیزمان به ارمغان آورد.

Banner Website.jpg

می‌توانید سوالات و تجربیات خود را خصوص درمان ریشه اطفال در قسمت کامنت ها و یا سوالات سایت با ما در میان بگذارید. 

کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 23

نظرات کاربران

هیچ موضوعی یافت نشد

دیدگاه شما