×


جرم‌گیری دندان، فرآیندی درمانی و پیشگیرانه است  که پلاک و جرم هایی را که با مسواک و نخ دندان  از بین نمیرود را از روی دندان‌ها حذف می‌کند، و نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های پریودنتال ایفا می‌کند.  در این مطللب از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی نکات بعد از جرم گیری دندان و سوالات تکمیلی در خصوص جرمگیری دندان می‌پردازیم. مراقبت های بعد از جرم گیری دندان به شیوه‌ای مناسب و اصولی طبق تجویز دندانپزشک تضمین می کند که مزایا و اثر جرم گیری دندان پایدار تر شود و به کاهش خطر التهاب لثه، عفونت و مشکلات بیشتر دندانی کمک می کند.

جرمگیری و پاکسازی دندان.jpg

مراقبت‌های بعد از جرمگیری

رعایت بهداشت دهان بعد از جرمگیری دندان

به روال عادی بهداشت دهان خود، از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ادامه دهید.مسواک بعد از جرمگیری دندان باید ملایم اما دقیق باشد تا از ایجاد هرگونه حساسیت و ناراحتی یا آسیب به لثه جلوگیری کنید. از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. توجه داشته باشید که یکی از مواردی که مرتبا باید رعایت شود استفاده مداوم و درست از نخ دندان است ، چرا که مسواک به تنهایی نمی‌تواند جرم و رسوبات بین دندان ها را از بین ببرد .همچنین میتوانید از محلول آب و نمک برای شستشو دهان خود استفاده کنید.

بهترین خمیر دندان بعد از جرم گیری

 حساسیت دندان یک عارضه جانبی رایج کوتاه مدت است که معمولاً با خمیر دندان ضد حساسیت یا فلورایدتراپی کاهش می یابد. خمیر دندان مناسب بعد از جرمگیری دندان، خمیر دندانهای فلوراید دار هستند. خمیردندان حاوی فلوراید بعد از جرمگیری می توانند به کاهش ناراحتی و کاهش حساسیت به دماهای گرم و سرد کمک کنند.

دهانشویه بعد از جرمگیری

استفاده از دهانشویه بعد از جرم گیری دندان همیشه ضروری نیست، اما بسته به نیازهای خاص سلامت دهان و دندان و توصیه های دندانپزشک، می تواند برای برخی افراد مفید باشد. گاها برای تسریع روند بهبودی یا رفع مشکلات خاصی مانند بیماری لثه یا عفونت، دهانشویه با خاصیت ضد میکروبی تجویز کنند.

رژیم غذایی مناسب

بهتر است بلافاصله بعد از جرمگیری تا چند ساعت از خوردن غذا خودداری کنید تا از هر گونه التهاب احتمالی جلوگیری شود و همچنین لثه زمان کافی برای بهبود پیدا کند.
توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از جرمگیری دندان، مصرف مواد غذایی حاوی شکر و نشاسته به شدت برای دندان های شما مضر است علاوه بر این مواد خوراکی رنگی و مواد خوراکی ای که دارای رنگ های افزودنی هستند . از جمله چای ، قهوه ، نوشابه ، زعفران و .... باعث رنگ پذیری سریع دندان ها می‌شود.
از خوردن غذاهای سفت و ادویه دار که باعث تحریک لثه میشود خودداری کنید. همچنین  استعمال سیگار و دخانیات را تا چند روز بعد از انجام جرمگیری قطع کنید زیرا یکی از عوامل رنگ پذیری و ایجاد جرم دندان است و نکته مهم: در صورت داشتن بیماری لثه، آن را تشدید میکند.

عوارض جرمگیری دندان

بعد از جرمگیری دندان ممکن است فرد برای مدت کوتاهی احساس خاصی مانند حساسیت دندان، التهاب لثه ، و یا حتی احساس لقی دندان و یا احساس فاصله بین دندان لثه را تجربه کند.
توجه داشته باشید این احساس موقت است و جای نگرانی وجود ندارد؛پس از جرمگیری دندان مخصوصا درمواردی که تحلیل لثه وجود داشته باشد، دندانها بسیار حساس می‌شوند مخصوصا به سرما و گرما، گاهی حساسیت به سرما بسیار زیاد بوده و حتی به هنگام نفس کشیدن از طریق دهان نیز احساس میگردد.
اگر هر یک از علائم گفته شده به مدت یک هفته برطرف نشد باید در اسرع وقت با دندانپزشک تماس بگیرید تا در صورت وجود مشکل جدی درمان مورد نیاز شما انجام شود.

Tamas_Ver 1.jpg

دو پرسش مهم بعد از جرمگیری دندان

آیا جرمگیری باعث سفیدی دندان میشود؟

بسیاری از افراد گمان میکنند که جرمگیری به عنوان روشی برای سفید کردن دندان به کار برده میشود اما جرمگیری تنها باعث از بین رفتن جرم و پلاک از روی دندان میشود و تاثیری در رنگ دندان و سفید کردن دندان ندارد. برای سفید کردن دندان میتوانید از روش های دیگری مانند بلیچینگ دندان  استفاده کنید. در درمان بیلیچینگ از ماده ای استفاده میشود که خاصیت سفید کنندگی دارد اما هدف از درمان جرمگیری،از بین بردن جرم و پلاک است.و جنبه درمانی دارد نه زیبایی.

بعد از انجام جرمگیری چه درمان هایی را باید انجام دهیم؟

زمانی که فردی به میزان زیادی جرم و پلاک روی دندان خود داشته باشد دندانپزشکان برای شروع درمان در مرحله اول توصیه به انجام جرمگیری میکنند  زیرا بعد از انجام جرمگیری و از بین رفتن جرم ها مشکلات دندان به طور واضح دیده میشود. به طور مثال بعد از انجام جرمگیری شدت و میزان پوسیدگی دندان مشخص میشود همچنین ممکن است روی دندان ترک های ریز وجود داشته باشد که بعد از جرمگیری مشخص شود.
دربعضی موارد دندانپزشکان از جرمگیری به عنوان راهگشای سایر درمان ها استفاده میکنند.


گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور

مطالب مرتبط


من و دندان های نامرتبم

(نویسنده: سید مهدی ضرابیان)

باور های اشتباه در مورد کامپوزیت ونیر

(نویسنده: دکتر حسین تقوی)

ترمیم زیبایی دندان با لامینیت یا پوشش های چینی زیبایی (Laminate)

(نویسنده: دکتر حسین تقوی)

فرق بین جرم گیری و بروساژ چیست ؟


آیا جرمگیری دندان ها را لق میکنه؟


آیا جرمگیری به مینای دندان آسیب میزنه؟


پس از مصرف دهانشویه دندان هایم دچار جرم و سیاهی شدند علت چیست؟


آیا جرم گیری به مینای دندان آسیب می زند ؟ دندانها را لق می کند؟


سلام خسته نباشید ۳و۴ ماهی هست بد بوی دهان دارم به خاطره کرونا هم نمبشه بیرون رفت نمیدونم چیکارکنم مسواک هم میزنم حتی تو اینترنت نوشته بود قرص متر نیدازل بخورید خوردم ولی افاق نکرد نمیدونم چیکار کنم لطفا کمکم کنید


لثه های من ورم کردن پف شدن و خون میان


دکتر من به من گفتن که یه شب در میون از دهانشویه بدون الکل وی وان استفاده کنم که توی ترکیباتش هم کلرهیگزیدین نداره و رنگش سبزه میخواستم بدونم آیا میتونه برای رنگ دندونهام مشکل پیدا کنه؟ و اینکه چطور از استرس رفتن به دندونپزشکی کم کنیم؟


سلام دکتر برای سفیدی طبیعی دندان چه چیزی پیشنهاد میکنید؟ یه خمیر دندان خوب میشه بگید؟ من شنیدم جوش شیرین خوبه برای سفیدی درسته؟


دندانهایم مرتب جرم میگیرد وزرد می شود بااینکه مسواک هم درست.میزنم چطور میتوانم در خانه این زردی دندانها را ازبین ببرم


دندان هایم بعد از استفاده دو ماهه از دهان شویه. حالت جرم و سیاه شدن به خود گرفته.‌خیییلی ناراحتم . لطف کنید بگید چه کار کنم


آیا استفاده از دهان شویی باعث تغییر رنگ دندانها می شود


آیا جرم گیری می تواند به تعداد چند بار هم انجام شود و مواد طبیعی مثل جوش شیرین آبلیمو هم بر میتواند از بین برنده جرم دندان باشد


سلام خسته نباشید دندان های جلو پایین از داخل لکه های زردی دارند دو روز میشه این جوری شده میخواستم بدونم علتش چیه و برای بر طرف کردنش چه کاری انجام بدم ؟؟؟ ممنون


با سلام من پس از جرمگیری چای خوردم دندانم زرد شده. چکار باید بکنم برای سفید شدن؟ ممنون از راهنمایی شما


سلام من جرم گیری دندان انجام دادم نیم ساعت بعدش یکی از دندونام لب پر شد.الان باید چیکار کنم ؟دکترم تا چند روز در دسترس نیستن


جلوگیری از التهاب لثه با جرمگیری دندان




طرح سوال جدید


  (برای اطلاع از پاسخ سوال)