کلینیک دندانپزشکی دریــــــای نــــور Daryayenoor Dental Clinic

درمان خانگی درد دندان عقل

وقتی دندان درد داشته‌ باشید حتما با توصیه‌های دوستان و آشنایان خیرخواهی روبه رو خواهید شد که می‌خواهند به شما کمک کنند. «یک حبه سیر بگذار روی دندانت» یا «روغن گل میخک بزن روش و خلاص». در حالی که برخی افراد سر این درمان‌های خانگی قسم می‌خورند، از لحاظ علمی هیچ کدام از این روش‌ها در درازمدت شما را از درد رها نخواهند کرد. تنها راه تسکین موفقیت‌آمیز درمان درد دندان یافتن علت اصلی زمینه‌ساز آن است که با مراجعه به دندان‌پزشک قابل اعتماد و ماهر ممکن است. برای همین اینجا به رایج‌ترین راه‌های درمان خانگی دندان درد اشاره می‌کنیم تا در فاصله‌ای که برای دندان‌پزشکی وقت  می گیرید، درد کمتری داشته باشید.
 مردم اغلب تصمیم می گیرند دندان های عقل خود را بکشند ، زیرا لثه های دردناکی دارند.
دندان های  عقل آخرین دندان هایی هستند که رشد می کنند .آنها در پشت دهان هر فرد رشد می کنند . به طور معمول هر فرد چهار دندان عقل دارد، که در هر یک از گوشه های پایین تر از لثه های بالا و پایین قرار دارد.دندان های عقل تحت فشار، می تواند باعث درد و حساسیت شود. در نهایت، کشیدن دندان های عقل می تواند به حل این مشکلات کمک کند.
1. ژل بی حس کننده
یک ژل دندانپزشکی ممکن است باعث کاهش احساس لامسه و درد شدید شود.این ژل ها در دسترس هستند و حاوی ماده فعال بنزوکائین هستند.اکثر ژل های دندانی را می توان به طور مستقیم به لثه های آسیب دیده در طول روز اعمال کرد.
2. ایبوپروفن
ایبوپروفن داروی ضد درد است که به کاهش التهاب کمک می کند.مصرف دوز توصیه شده در بسته ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کند.همچنین می تواند باعث درمان التهاب لثه های مرتبط با رشد دندان های عقل شود.ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است موثرترین درمان درد باشد تا فرد بتواند دندانپزشک را برای درمان ببیند.
 3. بسته یخ
 Ice.jpg
اعمال یک بسته یخ به فک می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، که در نتیجه ممکن است درد را کاهش دهد.
یک فرد می تواند برای نگه داشتن یک یخ بسته با یک حوله در اطراف آن در برابر فک خود تا 15 دقیقه از یخ استفاده کند .
بسته یخ را می توان هر 15 دقیقه با ایجاد وقفه تا زمانی که درد کاهش یابد استفتده کرد .
4. آب نمک
 Salt.jpg
آب نمک دارای خصوصیات ضد عفونی کننده طبیعی است . گاهی اوقات، ایجاد باکتری در دندان شکسته در اطراف دندان عقل می تواند علت درد باشد دکه مطالعات در سال 2010 نشان داده که این روش به کاهش باکتری هم می تواند کمک کند.
برای شستشوی دهان با آب نمک ، یک فرد می تواند چند قاشق غذا خوری نمک را به یک لیوان آب جوش بریزد .
هنگامی که آب کمی سرد شد ، می توان آن را در اطراف دهان به مدت چند دقیقه چرخاند، و سپس از دهان خارج کرد .
فرد ممکن است بخواهد دهان خود را با آب نمک دو یا سه بار در روز شستشو دهد یا تا زمانی که درد شروع به کاهش می کند.
5. روغن یا تکه های میخک
 Oil.jpg
میخک درمان سنتی برای بی‌حس کردن اعصاب است؛ اوژنول (ترکیب شیمایی اصلی میخک) یک بی‌حس کننده‌ی طبیعی است. یک یا دو قطره از روغن میخک را روی پنبه بریزید و روی دندانی که درد می‌کند بگذارید.
احتیاط: نباید این روغن را مستقیما در دهان‌تان بریزید. ریختن مستقیم روغن میخک می‌تواند لثه‌ی حساس را تحریک و درد بیشتری ایجاد کند. همچنین مراقب باشید روغن روی زبان‌ یا سایر بخش‌های دهان‌تان نریزد

6-پودر فلفل قرمز و زنجبیل
 pepper.jpg
فلفل قرمز و زنجبیل هر دو دارای مسکن هستند و می‌توانید از آنها به صورت جداگانه نیز استفاده کنید. کپسایسین (capsaicin) موجود در این دو ادویه راه رسیدن پیام درد به مغز را مسدود می‌کند.
هر یک از این مواد را در اندازه‌های مساوی با هم مخلوط کنید سپس مقدار کافی آب به آن اضافه کنید تا به صورت خمیر درآید. یک گلوله‌ی پنبه‌ای درست کنید و آن را در این ماده بغلتانید و تا زمانی که درد فروکش کند یا دیگر نتوانید سوزش آن را تحمل کنید روی دندانی که درد می‌کند نگه دارید.
احتیاط:‌ سعی کنید این مخلوط با لثه و زبان‌تان تماس پیدا نکند.

سخن آخر

همان‌طور که گفتیم هیچ‌کدام از درمان‌های خانگی درد را برای همیشه تسکین نمی‌دهند و استفاده از برخی از آنها نیز با خطراتی همراه است. در هر حال این درمان‌های طبیعی می‌توانند درد را تا رسیدن شما به پزشک تخفیف دهند. مراجعه به دندان‌پزشک و درمانِ دلیل اصلی درد، بهترین راه مقابله با درد دندان است و نه تسکین موقتی آن

نام و نام خانوادگی
متن